U bent hier: Home > Schepen > Bornholm_1961

Bornholm_1961



   
Bouwjaar : 1960-61
Scheepswerf : Burmeister & Wain, Kopenhagen DK
Bouwnummer : 780
Prijs : 22.000.000 Dkr
   
Callsign : OYBM
   
Lengte : 98 m
Breedte : 15,7 m
Diepgang : 4,95 m
   
BRT : 4895 (4993)
NRT : 3133 (3422)
   
Machinery : B7W 850-VTBF-110
Effect. : 5200 Pk
Snelheid : 16,5 kn
   
Passagiers : 1500 (winter) 1800 (zomer)
Kooien (bedden) : 333 (445)
Auto's : 78
   

 


Getallen tussen haakjes, zijn de aantallen na de ombouw in 1965.


 

   
20-1-1961 Stapelloop
11-4 t/m 15-5 1961 Staking bij B&W, waardoor de Bornholm niet in gebruik werd genomen in het pinksterweekend van 1961 maar pas op....
20-6-1961 Voor de eerste keer in Rønne.
okt-nov 1963  bornholm_tristan.jpgBornholm maakt een reis van totaal 49 dagen, om 192 bewoners van de eilandengroep Tristan da Cunha, die in 1961 na een vulkaanuitbraak naar Engeland waren geëvacueerd, terug te brengen naar hun eiland. Naar aanleiding van deze zgn resettlement zijn ook meerdere keren postzegels uitgegeven.
5 - 10 oktober 1964 Werd de Bornholm gecharterd voor een speciaal doel. Op de Bornholm word namelijk de 4e Europese Kerkconferentie gehouden. Oostduitse geestelijke kregen geen toestemming om Denemarken binnen te komen, daarom werd besloten om de conferentie in internationaal vaarwater in het Kattegat te houden. In het restaurant werd zelfs een kerkzaal ingericht. De Bornholm kreeg deze 5 dagen de naam "NYBORG IV"
jan-mrt 1965 Ombouw bij Burmeister & Wain in Kopenhagen. Het aantal kooien wordt uitgebreid met 122 tot 445. Deze ombouw kost totaal 2.200.000,- kr
dec 1969 Ombouw bij de Ålborg Værft te Ålborg, waar het autodek over de hele lengte wordt doorgetrokken. De auto blijven wel via de zijkant in- en uitgaan. Nu 4071,15 BRT en 2391 NRT
dec 1973 Overgedragen aan het "Ministeriet for offentlige Arbejder" De danske Statsbaner te Kopenhagen. Later wordt de nieuwe naam van het bedrijf: "Statsvirksomheder" (staatsbedrijf) Bornholmstrafikken. Naam en thuishaven blijven ongewijzigd.
27-12-1978 Laatste afvaart vanuit Rønne.
28-12-1978 Opgelegd in de Frihavn te Kopenhagen.
dec 1980 Verkocht aan de Chinese Staatsrederij (COSCO) in Peking. Nieuwe naam "MIN ZHU", wat zoiets betekend als democratie.
1987 Het schip wordt overgedragen aan de regionale en deels particuliere maatschappij Zhuo Shan Island Shipping Company in de provincie Zhejiang, zuidelijk van Shanghai. Ze wordt omgedoopt tot "Pu Tou Shan". Hier onderhoudt ze een nachtdienst tussen Shanghai og Putur Shan. Deze reis duurt circa 12 uur.
30-04-2001 Ze vaart haar laatste reis op deze route.
mei 2001 In mei 2001 wordt ze verkocht om te worden gesloopt aan de Chang Shun Shipping Demolition Company, Zhang Jiagang in China.