Frem_1924
|
|
Bouwjaar |
: 1924 |
Scheepswerf |
: Burmeister & Wain te Kopenhagen DK |
Bouwnummer |
: 322 |
Prijs |
: 1.527.124,- DKK incl. inventaris |
|
|
Callsign |
: NFKJ na 1933 OZBA |
|
|
Lengte |
: 64,15 m (74,68m) |
Breedte |
: 12,25 m |
Diepgang |
: 3,75 m |
|
|
BRT |
: 998,79 (1175,55) |
NRT |
: 603,93 (719,63) |
|
|
Machinery |
: B&W diesel 5 cylinder |
Effect. |
: 1140pk na 1935 1580pk |
Snelheid |
: 13kn |
|
|
Passagiers |
: 500 (900) |
Kooien |
: 230 |
|
|
Afgeleverd: 17 april 1924
Type: Vracht- en passagiersschip
De Frem was het eerste motorschip van de maatschappij. De Frem kon 38% meer passagiers meenemen als de Heimdal. De snelheid lag ook hoger , namelijk 13,25 knopen met slechts een kwart van het brandstofverbruik van de Heimdal.
|
|
1924 |
In de vaart tussen Rønne en Kopenhagen. 17 april 1924 komt de Frem voor de eerste keer naar Rønne met passagiers, post en goederen |
1935 |
Machine is versterkt tot 1580 pk |
1937-1938 |
Tussen november 1937 en maart 1938 wordt de Frem verlengt met ruim 10 meter tot 74,68 m |
24 maart 1938 |
Proefvaart na de verlenging |
december 1944 |
In beslag genomen door de duitse Kriegsmarine |
1945 |
Teruggevonden in Kiel (D), waar het werd gebruikt als hotelschip. Op 21 augustus door de engelse weer vrijgegeven. |
februari 1953 |
Verkocht aan Hans Lehnmann, Lübecker Stauereikontor AB in Lübeck voor 1.800.000 Dkr Nieuwe naam wordt "Diana". In de vaart op de route's Helsingborg-Kopenhagen-Travemünde en Travemünde-Rønne. |
maart 1958 |
Verkocht aan M.A. Bakhashab in Jeddah. Nieuwe naam wordt "Arafat". Ze wordt ingezet voor pelgrimsvaarten in de Rode Zee. |
1980 |
Gezonken in de Rode Zee, na jaren verwaarlozing. |
|
|