U bent hier: Home > Schepen > Hammershus_1936

Hammershus_1936



   
Bouwjaar : 1936
Scheepswerf : Burmeister & Wain, Kopenhagen DK
Bouwnummer : 622
   
Callsign : OYSH
   
Lengte : 81,02 m.
Breedte : 12,2 m.
Diepgang : 4,60 m.
   
BRT : 1741
NRT : 985
   
Machinery : B&W diesel 650-VF-90
Effect. : 2250 PK
Snelheid : 15 Kn
   
Passagiers : 900
Kooien (bedden) : ca. 300
Auto's : 20
   

 


 

   
8 februari 1936 Stapelloop en krijgt de naam Hammershus
31 juni 1936 De eerste keer in Rønne
4 augustus 1940 Op weg van Kopenhagen naar Rønne loopt de Hammershus op een mijn. Passagiers worden aan land gebracht door de SS Benedikt, een loodsboot en nog een paar andere schepen. Ze werd teruggesleept naar Kopenhagen, waar ze werd gerepareerd voor ca. 1 miljoen kroon. lees verder ► De reparatie was klaar in mei 1941. Vanwege brandstof tekort heeft ze de daarop volgende paar jaar ook niet meer gevaren. 
16 maart 1944 In beslag genomen door de Duitse Kriegsmarine. In gebruik genomen als depotvaartuig voor onderzeeërs. Nieuwe naam "Buea".
mei 1945 Terug gevonden door de rederij in Flensburg, waar de Hammershus was opgeslagen door de engelsen. De engelse wilde het schip niet vrijgeven, omdat ze het zelf nodig waren. Ze werd omgebouwd in Hamburg en Hull, als troepentransportschip tussen Engeland en Schotland en het continent.
maart 1946 Vrijgegeven als troepentransportschip en teruggestuurd naar Kopenhagen. Helaas omgebouwd en totaal onbruikbaar als passagiersschip. Bij Burmeister en Wain  gerepareerd en weer in de oude staat terug gebracht.
1947 Vanwege de omvangrijke reparatie, pas in de loop van 1947 weer in dienst gesteld.
oktober 1947 In verband met dichte mist gooit de Hammershus aan de buitenkant van de vaargeul het anker uit. Daarop voer het Finse stoomschip "Petsamo" achterop de Hammershus. De Finse rederij eiste in een rechtzaak dat "66" de reparatie zelf moest betalen, omdat ze niet het recht hadden om het anker in de vaargeul uit tegooien. De Finse rederij moest uiteindelijk 2/3 van de schade betalen en "66" zelf 1/3 deel.
1948 In 1948 was het weer raak. De Hammershus kwam in aanvaring met de "Thernis". De Hammershus had schade aan het achterschip en een klein lek. De Thernis had schade aan de boeg. Bron: zie verder ► 
1958 Omgebouwd bij Burmeister en Wain te Kopenhagen.
september 1958 De Hammershus maakt, net als een jaar eerder, een cruise naar de Engelse Kanlaaleilanden.
zomer 1961-1963 In de zomerperiode van 1961-1963 één wekelijkse retourvaart op de route Rønne - Ystad -Travemünde - Rønne.
eind 1963 De Hammershus wordt verkocht aan de Deense Marine voor 4,5 miljoen Dkr. Ze wordt omgebouwd tot moederschip voor torpedoboten en onderzeeboten. Natonummer A543. Nieuwe naam wordt "Henrik Gerner". zie verder ►
12 juni 1965 De Henrik Gerner wordt "geadopteerd" door de handelsstad Rønne.
1970 In 1970 is nog overwogen om een helicopterdek te maken op het schip. Deze plannen zijn niet doorgegaan.
1975 In 1975 was het schip uitgerangeerd. De vlag werd op 31 oktober 1975 voor het laatst gestreken en ze werd opgelegd bij de marinebasis "Holmen".
16 maart 1976

In 1976 werd de Henrik Gerner verkocht aan H.I. Hansen te Odense om gesloopt te worden. Op 8 april 1976 kwam ze daar aan en nog aan het eind van dat jaar was de klus geklaard.